Um bei Deinem Beispiel zu bleiben: Die Umweltbedingungen lösen die Emotionen aus, die die adäquaten Handlungsketten triggern.
Natürlich ist das alles genetisch festgelegt. Auch bei uns übrigens. Das heisst nicht, dass es keinen Lernanteil gibt und hat mit Emotionen erstmal rein gar nichts zu tun.
Emotionen sind wichtige Handlungsauslöser - das dürfte überhaupt DER natürliche Selektionsdruck für die Entwicklung von Emotionen sein- quer durchs Ethogramm und natürlich sind Emotionen und die Auslöser dafür ebenso genetisch festgelegt, wie greifbarere phänotypische Eigenschaften.
Auch bei uns...
Ich zitiere mal aus Ekman, P., & Cordaro, D. (2011). What is meant by calling emotions basic.
Emotion Review, 3(4), 364-370
"Emotions are discrete, automatic responses to universally shared, culture-specific and individual-specific events. The emotion terms, such as anger, fear, etcetera, denote a family of related states sharing at least 12 characteristics, which distinguish one emotion family from another, as well as from other affective states.
These affective responses are preprogrammed and involuntary, but are also shaped by life experiences"
Es gibt da noch ein paar weitere hochspannende Paper zu.
ich liste mal einige
Mendl, M., & Paul, E. S. (2020). Animal affect and decision-making.
Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 112, 144-163
LeDoux, J. E., & Hofmann, S. G. (201
. The subjective experience of emotion: A fearful view.
Current Opinion in Behavioral Sciences, 19, 67-72.
Kremer, L., Klein Holkenborg, S. E. J., Reimert, I., Bolhuis, J. E., & Webb, L. E. (2020). The nuts and bolts of animal emotion.
Neuroscience and Biobehavioral Reviews
Paul, E. S., Sher, S., Tamietto, M., Winkielman, P., & Mendl, M. T. (2020). Towards a comparative science of emotion: Affect and consciousness in humans and animals. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 108, 749-770
Adriaense, J. E. C., Martin, J. S., Schiestl, M., Lamm, C., & Bugnyar, T. (2019). Negative emotional contagion and cognitive bias in common ravens (corvus corax). Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 166(23), 11547-11552
Anderson, D. J., & Adolphs, R. (2014). A framework for studying emotions across species. Cell, 157(1), 187-200
Gaudi, S., Guffanti, G., Fallon, J., & Macciardi, F. (2016). Epigenetic mechanisms and associated brain circuits in the regulation of positive emotions: A role for transposable elements. Journal of Comparative Neurolog